Interview Marloes Waindrich

Over ons Medewerkers Interview Marloes Waindrich

Marloes Waindrich

Wondconsulent

Kennisbundeling is van grote meerwaarde voor de zorg

Marloes Waindrich

Nadat Marloes haar diploma verpleegkunde behaalde aan de Hanzehogeschool, werkte ze enige tijd voor thuiszorgorganisaties. Hierna vervolgde ze haar loopbaan als commerciële buitendienst voor een bedrijf in verbandmaterialen. Tijdens dit werk kwam zij erachter dat haar hart niet in de buitendienst lag, maar bij de verpleegkunde en dan voornamelijk in de wondzorg.

‘Toen ik Evelien Harink tegenkwam in het Isala in Zwolle was mijn keus snel gemaakt. Zij vertelde mij over het Wond Expertise Centrum wat zij tien jaar geleden al had opgezet. Door haar enthousiaste verhaal wilde ik terug naar de zorg en dan specifiek naar de wondzorg in dit ziekenhuis.
Gelukkig was er een vacature, omdat ze het op de poli veel te druk kregen. Het aanbod bleek in een veel grotere behoefte te voorzien dan ze vooraf hadden ingeschat.’ Marloes maakte halverwege 2009 de overstap naar het Wond Expertise Centrum van het Isala, waarnaast ze ook direct aan de studie tot gespecialiseerd wondverpleegkundige aan het Erasmus MC in Rotterdam begon. ‘Het volgen van deze opleiding was zowel een wens van mij, als een vereiste voor de functie die Isala mij bood. Tijdens de opleiding heb ik veel mogen leren over gespecialiseerde wondzorg, waar ik nog steeds dagelijks gebruik van maak tijdens mijn werkzaamheden in het WEC.’

In de tijd dat Marloes net ging werken in het Isala werd er nog niet gesproken van een Wond Expertise Centrum (WEC), maar van een wondpoli. Na het verstrijken van de jaren en de groei van het centrum werd het nut steeds zichtbaarder in het hele ziekenhuis. Marloes geeft aan: ‘Er werd ingezien hoe waardevol het is, de kennis die op verschillende plaatsen in het ziekenhuis aanwezig is te bundelen op één plek. Het leidt tot betere patiëntenzorg en geeft ruimte om meer aandacht te geven aan scholing van verpleegkundigen. Wondzorg was een ondergeschoven kindje in Isala, nu is de kwaliteit heel hoog. Niemand noemt het nu nog de “verbandjespoli”, wat in het begin echt wel gebeurde.’

De toenemende drukte op het WEC had ook gevolgen voor het werk van Marloes. Ze vertelt: ‘Een groot deel van de patiënten is al wat ouder en heeft moeite om naar de poli te komen. Wat is er dan logischer dan die poli buiten de deur voort te zetten? Zo is het gekomen dat ik nu vier dagen in de week in Isala werk en één dag in de week voor QualityZorg, een thuiszorgorganisatie die gespecialiseerd is in wondzorg.’ Doordat Marloes nu ook bij de mensen thuis komt om ze te behandelen, ziet ze hoeveel verbandmiddelen patiënten vaak op voorraad hebben liggen vanuit voorgaande thuiszorgorganisaties.  ‘Soms kom ik echt kasten vol tegen, ook dure producten. Dan bleek het bestelde verbandmiddel na twee weken niet het verwachte resultaat op te leveren en werd toch weer wat anders besteld. Daarom werken met een productprotocol wat onderdeel is van ons behandelprotocol, zodat we altijd in de hele keten met dezelfde producten werken. We kwamen er al snel achter dat een eenduidig materiaalgebruik tijdens de gehele wondzorg, de behandeling sterk bevordert.’

Dankzij de koppeling tussen QualityZorg en de poli worden problemen in de wondbehandeling en -genezing veel eerder onderschept. Er zijn korte lijnen om op basis van gericht overleg snel te handelen. Volgens Marloes speelt hierbij ook het systeem PatDoc een belangrijke rol: ‘De patiëntgegevens die in de thuissituatie worden opgeslagen zijn zichtbaar voor het team in het WEC. Naar aanleiding van alerts vindt eenmaal per week overleg plaats, waar de vaatchirurg en het vaatlab altijd onderdeel van uitmaken. De uitkomsten van dit overleg worden via PatDoc weer naar QualityZorg gestuurd. Voor de patiënt betekent dit dat een ziekenhuisbezoek vaak kan worden voorkomen en dat problemen die leiden tot stagnatie in de wondgenezing snel kunnen worden opgelost. En omdat we zorg en hulpmiddelen via Excen registreren hebben we ook inzicht in de kosten en kunnen we komen tot de beste wondzorg tegen reële kosten.’

Marloes geeft aan: ‘Als je dit op grote schaal gaat toepassen in Nederland, kun je echt tot een forse kostenbesparing komen. De kern is goede afstemming tussen de professionals in het ziekenhuis en in de eerste lijn.’